BENEFICII OMEGA 3

Puțini nutrienți s-au bucurat în ultimii ani de atâta atenție, precum acizii grași omega-3. Dacă în cazul altor substanțe, au existat deseori probleme, studiile ulterioare contrazicând afirmațiile referitoare la acțiunea sanogenetica, în cazul acizilor omega-3, trecerea timpului nu a făcut decât să reconfirme acțiunile pozitive inițiale și să adauge altele noi, extrem de utile, care au extins aria de recomandare.

beneficii omega 3

Cunoaștem astăzi despre acizii grași omega 3 că sunt un tip de acizi grași esențiali, necesari pentru sănătate, dar pe care organismul uman nu îi poate produce în mod natural. Din acest motiv, aceștia trebuie furnizați prin intermediul alimentelor ori al suplimentelor alimentare.

Din ce în ce mai multe persoane consumă capsule cu ulei de pește, deoarece acestea sunt bogate în omega 3. Aceasta este, de regulă, soluția la care apelează persoanele informate, care știu că din alimentația lor lipsesc acești acizi.

În lipsa acestor acizi, organismul uman ar prezenta o serie de deficiențe, dintre care enumerăm mai jos câteva: trigliceridele ar crește foarte mult, la fel nivelul inflamațiilor si ar putea să apară fie cheaguri de sânge, ori sângele s-ar putea subția nepermis de mult peste măsura, conform unui studiu efectuat de către John Hopkins Medicine. Suplimentele cu omega 3 (ulei de peşte) sunt indicate persoanelor cu boli cardiovasculare sau autoimune. Aceste suplimente însă trebuie administrate numai cu acordul medicului.

Cele mai mari avantaje se obţin după administrarea unei doze de 2 grame zilnic. În plus, se obţine o uşoară îmbunătăţire a lipoproteinelor cu densitate ridicată – HDL sau colesterolul bun) şi de instalare a aterosclerozei. De asemenea, acizii graşi Omega 3 par să amelioreze simptomele poliartritei reumatoide (administrarea de suplimente cu ulei de peşte în combinaţie cu medicamentele antiinflamatoare timp de 3 luni ameliorează redoarea matinală şi sensibilitatea articulaţiilor) – studiile nu au stabilit efecte similare şi pentru osteoartrită. Există unele dovezi că acizii graşi Omega 3 pot ajuta la îmbunătăţirea funcţiilor de cunoaştere şi la pierderea din greutate", menţionează medicul internist Mark Lee.

Nu toți acizii grași omega 3 sunt identici și nu prezintă aceeași importanță pentru organismul uman.

Deși lumea acizilor grași omega-3 pare complicata, efectele lor sunt clare si bine conturate. Aceștia sunt acizi grași polinesaturati, care au o dubla legătura carbon-carbon in poziția catenara ω3. Corpul uman nu poate sintetiza orice acid omega-3, dar îi poate produce pe toți cei necesari, pornind de la acidul alfa-linoleic (ALA). Acesta este un nutrient esențial care trebuie adus prin alimente. Ceilalți acizi grași omega-3 (acidul eicosapentaenoic – EPA și acidul docosahexaenoic – DHA) sunt, fie sintetizați din acid linoleic (ALA), fie, mai rar, obținuți în mod direct din alimente.

Unde găsim acizii omega 3?

Aceștia pot fi găsiți în anumite tipuri de pește, cum ar fi somonul, tonul, halibutul, fructele de mare, dar și în unele plante si legume. Astfel, acidul eicosapentaenoic (EPA) si acidul docosahexaenoic (DHA) sunt componente ale peștelui și uleiului de pește. Pestele gras (heringul, somonul, macroul, tonul) și uleiul de pește sunt principalele surse directe de acizi grași omega-3. Astfel, uleiul de pește brut conține 18 % EPA şi 12 % DHA, dar prin prelucrări speciale, acesta poate fi concentrat, rezultând un ulei cu 33 % EPA si 22 % DHA.

Acidul alfa-linoleic (ALA) se găsește în concentrații mari în semințele de in, rapița, nuci și boabe de soia, în uleiul canola, precum și în legumele cu frunze verzi. O alta sursa importantă de acizi grași omega-3 o constituie și algele marine (microalgele Crypthecodinium cohnii si Schizochytrium).

ALA acționează mai lent, deoarece trebuie sa fie mai întâi transformat in EPA si DHA, pentru ca organismul sa le poată utiliza, iar cantitățile nu sunt semnificative (mai puțin de 5%).

Beneficii omega 3 - Cum s-a descoperit efectul benefic al consumului de alimente bogate în acizi omega-3?

Oamenii de știința au descoperit numeroasele beneficii ale uleiului de peste la începutul anului 1970, când un grup de medici danezi a observat la eschimoșii din Groenlanda o incidenta extrem de mica a bolilor de inima si a artritelor, diabet si reumatism, deși hrana pe care o consumau era foarte bogata in grăsimi, precum carnea de foca, somon sau balena.

Cercetările intense efectuate au dus la descoperirea faptului că doua dintre grăsimile (uleiurile) consumate în cantități mari de către eschimoși, și anume EPA (acidul eicosapentaenoic) și DHA (acidul docosahexaenoic) au un efect extrem de benefic asupra sănătății organismului.

De asemenea, s-a observat că în alimentația eschimoșilor, glucidele au o pondere mult mai mică decât proteinele si grăsimile. În societatea modernă, se consumă, de asemenea, multe proteine și lipide, totuși, principala cauza a mortalității o constituie bolile cardiovasculare. Deoarece, indiferent de zona geografică, conținutul în lipide al unei alimentații normale este aproximativ același, s-a ajuns la concluzia că sursa efectului protector este uleiul de pește.

Demn de remarcat este faptul ca, in timp ce alimentația eschimoșilor conține peste 13% acizi grași, denumiți omega 3 (acizi grași nesaturați cu lanțuri lungi de atomi de carbon), cea a danezilor conține doar 0,84%. În același timp, la eschimoși, care consumă carne de pește și de focă, apariția infarctului miocardic este de aproximativ 400 de ori mai mică decât în societățile civilizate. Prin consumul acestor alimente, acizii grași omega 3 se acumulează in organism în cantități de cel puțin zece ori mai mari decât în urma alimentației obișnuite.

Beneficii omega 3 - Care sunt beneficiile consumului de alimente bogate în acizi omega-3?

Acizii Omega-3 au nenumărate roluri în organism, toate derivând de la o clasa de substanțe, numite eicosanoizi pe care organismul îi fabrică pornind de la EPA. Ei reglează procesele fiziologice fundamentale, cum ar fi diviziunea și creșterea celulară, secrețiile hormonale etc. Eicosanoizii derivați din EPA au efecte antitrombotice și antiinflamatoare (prin scăderea sintezei de produse proinflamatorii: de exemplu, citokinele). Atunci când nu este implicat în formarea eicosanoizilor, DHA este principalul acid gras din compoziția materiei cerebrale, fiind important pentru dezvoltarea creierului și funcționarea acestuia. DHA se găsește în cantitate mare în sinapse, fiind deci implicat și în transmiterea influxurilor nervoase. Totodată, este necesar pentru a produce compuși din familia rezolvinelor, care participă la răspunsul inflamator la nivel cerebral. Rezolvina derivată din DHA este utilă îndeosebi la scăderea inflamației provocată de leziunile ischemice. DHA este în mod special important în formarea și dezvoltarea sistemului nervos și a retinei la făt și copil.

In ziua de azi, se vorbește frecvent de o așa-zisă „dietă antiinflamatoare”, ce conține surse bogate de acizi grași omega-3, cu efecte excelente în profilaxia unui mare număr de afecțiuni în care inflamația joacă un rol central: artrita reumatoidă, boala Crohn, colita ulcerativă, psoriazisul, lupusul eritematos, scleroza multiplă, chiar migrenele.

Beneficii omega 3 - Pentru inimă.

Cea mai cunoscută acțiune sanogenetică a acizilor grași omega-3 este cea asupra aparatului cardiovascular. Exista efecte consistente asupra trigliceridemiei, cu atât mai intense, cu cat rația este mai mare (cele mai multe rezultate au indicat o scădere între 10 si 33% a trigliceridelor plasmatice). S-au constatat efecte pozitive ale acizilor grași omega 3 și asupra tensiunii arteriale și posibile efecte benefice asupra restenozării coronariene post-angioplastie, asupra capacității de efort a pacienților cu ateroscleroza coronariană și asupra variabilității ratei cardiace (mai ales la pacienții cu infarct recent în antecedente).

Beneficii omega 3  - Acțiune antiinflamatoare, protejând articulațiile.

Așa cum am amintit anterior, acești acizi au o acțiune antiinflamatoare, din ce în ce mai folosită în afecțiunile reumatismale cronice. Administrarea de omega-3 nu protejează doar inima seniorilor, ci și articulațiile acestora. Ameliorarea durerii articulare în urma folosirii acizilor grași este comparabilă cu cea pusă pe seama medicamentelor antiinflamatoare, fără a exista însă efectele adverse serioase ale acestora. Rezultatul nu este vizibil doar la seniori. În maladii precum cancerul, diabetul tip 2 sau sindromul metabolic, acizii Omega-3 pot avea o acțiune pozitivă, probabil tot prin intermediul blocării circuitelor inflamatorii ce amorsează multe dintre semnele și simptomele acestor circumstanțe patologice.

Beneficii omega 3 - Susțin funcționarea sistemului nervos.

De asemenea, acizii grași Omega-3 au efecte pozitive asupra sistemului nervos. Prin faptul că asigură plasticitatea sinaptică și stimulează expresia unor molecule din aceste sinapse, importante în învățare și memorare, rezultă că un aport corespunzător duce la o protecție eficientă contra anumitor afecțiuni psihice: ADHD, dislexie, demență, depresie, sindrom bipolar sau schizofrenie.

În concluzie, este bine să acordăm o atenție sporită asigurării necesarului de acizi grași Omega-3 și să completăm aportul nutrițional insuficient prin suplimentele alimentare care conțin ulei de pește.

Beneficii omega 3 - Pot reduce simptomele sindromului metabolic.

Sindromul metabolic înseamnă obezitate (grăsime pe abdomen, în special), tensiune arterială ridicată, rezistență la insulină, trigliceride ridicate și niveluri scăzute de HDL. Trebuie să fie o preocupare majoră de sănătate publică deoarece crește riscul de apariție a mai multor boli, cum ar fi bolile de inimă sau diabetul zaharat. Potrivit unui studiu publicat în revista ştiinţifică Nature, acizii graşi omega 3, elemente renumite pentru efectele benefice asupra sistemului cardiovascular, joacă un rol important şi în regularizarea greutăţii corporale şi a metabolismului.

Dieta bogată în omega 3 previne dezvoltarea cancerului

Annual, peste 78.000 de cazuri noi de cancer apar în România. O dietă bogată în omega 3 ar putea preveni dezvoltarea cancerului, anunță specialiștii. Cancerul reprezintă a doua cauză a mortalității în România. Un raport care vizează această problemă, a scos la iveală că, în spațiul românesc, riscul de a […] mai mult »

Top 10 beneficii ale uleiului de pește

Vremea în care uleiul de pește era caricaturizat în desenele animate și respins cu vehemență de copii a trecut. Acum se vorbește doar despre beneficiile uleiului de pește. Odată cu tehnologia, au fost dezvoltate și metodele de preparare ale uleiului de pește, produs devenit accesibil și extrem de util pentru […] mai mult »

5 motive surprinzătoare pentru a consuma omega 3

Acizii grași omega 3 sunt supranumiți acizi esențiali pentru organism, grație influenței pe care o exercită asupra bunei funcționări a organismului. Consumul de omega 3 poate avea însă și câteva beneficii surprinzătoare! Când spunem acizi grași omega 3, ne gândim atât la produse alimentare precum fructele de mare, peștii, nucile, […] mai mult »