Află totul despre EPA – beneficii și efecte pentru sănătate

Acizii graşi omega-3 fac parte din familia acizilor graşi polinesaturaţi cu lanţ lung de atomi de carbon şi  sunt reprezentaţi de acidul alfa linoleic (ALA), acidul eicosapentanoic (EPA) si acidul docohexanoic (DHA). Acidul alfa linoleic  este considerat esenţial deoarece nu poate fi sintetizat de către organism, principala sursă de obţinere fiind alimentele. ALA poate fi convertit în organism în EPA şi DHA dar cantităţile nu sunt semnificative (mai puţin de 5%).

beneficiile epa omega 3

EPA este unul dintre cei mai importanți acizi grași din familia Omega-3 și se găsește în peștele gras sau în uleiul de peste.

În corpul nostru acizii Omega-3 exercită nenumărate roluri, fiecare dintre ele pornind de la o clasă de substanțe numite eicosanoizi, pe care organismul îi produce pornind de la EPA și care pot influența și regla procese fiziologice fundamentale, precum dezvoltarea și diviziunea celulelor, activitatea hormonală, reglarea inflamației, a sistemului imunitar, a circulației și a coagulării sângelui.

Tot datorită eicosanoizilor derivați, EPA poate modula procesele inflamatorii, aducând beneficii  în prevenirea anumitor afecțiuni cardiace și, de asemenea, în tratamentul artritei, al afecțiunilor intestinale inflamatorii sau chiar tratamentul unul boli grave precum Alzheimer, epilepsie ori artrită reumatoidă, unde s-a observat ameliorarea durerilor articulare și a „înțepenerii” matinale.

De asemenea, EPA descrește numărul de lipide, descrește numărul detrigliceridelor(TG) și crește HDL(colesterolul bun). În plus, EPA are efect antitrombotic, descrește tendința de coagulare a sângelui, reduce aritmiile, previne aritmiile periculoase, stabilizează ritmul inimii, are efecte antiinflamtoare datorita eicosanoizilor și slăbește efectul inflamator al hormonilor lipizi.

Beneficii pentru organism

Dr. Barry Sears, fondator și președinte al Zone Labs, a declarat următorul aspect: cheia pentru beneficiile rezultate din consumul de suplimente de ulei de pește sau de pește sunt datorate EPA, nu DHA.

“Femeile însărcinate au fost întotdeauna îndemnate să consume pește, nu numai pentru că ar fi excelent pentru dezvoltarea creierului fătului, dar și pentru că acționează și asupra lor”, a declarat medicul.

Potrivit dr Sears, unul dintre cei mai importanți experți în acizii grași omega 3 “pentru a înțelege acest aparent paradox este nevoie de cunoștințe detaliate despre uleiurile de pește și metabolizarea acizilor grași omega 3”.

“Deoarece creierul conține cantități relativ mici de EPA, comparativ cu DHA, s-a presupus întotdeauna că DHA a fost cel care a dat naștere acestor beneficii. De fapt, o întreagă industrie a fost construită pe conceptul de completare a formulelor de lapte praf cu DHA, plecând de la ideea că acesta ar îmbunătăți sănătatea neurologică atât a mamei, cât și a copilului. Desigur, nimeni nu a testat vreodată această ipoteză, până în prezent “, a spus dr Sears.

El a adăugat că atât EPA, cât și DHA ajung în creier, dar EPA este oxidat rapid, în timp ce DHA este triat și  depozitat pe termen lung. “Acest lucru explică de ce există puțin EPA găsit în creier, ceea ce duce la concepția greșită că nu este important pentru creier. Cu toate acestea, în timp ce EPA este prezent în creier, acesta poate acționa ca un agent anti-inflamator puternic”, mai punctează specialistul.

Sursă foto: fisol3.com


Cu un Like vezi tot ce publicăm:

Ai ceva de adăugat?...

*