Sarcina și consumul de pește

La un moment dat, se zvonea că femeile însărcinate nu ar trebui să mănânce pește din cauza riscului de otrăvire cu mercur. În cazul adulților, mercurul care se găsește în pește nu reprezintă o amenințare foarte gravă. Totuși, în cazul femeilor însărcinate și al copiilor de vârstă mică, nivelurile ridicate de mercur pot dăuna sistemului nervos aflat în curs de dezoltare.

Aici intervine cea mai actuală dezbatere, și anume ce specii de pește sunt indicați pentru consum în timpul sarcinii și cât de utile sunt suplimentele de Omega-3. În esență, consumul de pește cu un nivel cât mai scăzut de mercur poate fi foarte benefic pentru femeile însărcinate și, desigur, pentru făt, deoarece este o sursă minunată de proteine, de acizi grași Omega-3, de fier și de vitamine care susțin circulația sănătoasă a sângelui, sprijină dezvoltarea armonioasă a creierului fătului și contribuie la reducerea inflamației. Specialiștii recomandă ca în perioada sarcinii și alăptării, regimul alimentar să fie îmbogățit cu cel puțin două porții de pește pe săptămână.

Peștele – o sursă de proteine

Somonul, codul și păstrăvul sunt surse excelente de proteine, foarte benefice pentru dezvoltarea copilului, în special în timpul celui de-al treilea trimestru, când creierul se dezvoltă într-un ritm foarte rapid. Sunt studii care arată că copiii ale căror mame au consumat pește în timpul sarcinii au o capacitate mai bună a creierului în comparație cu copiii ale căror mame nu au consumat pește.

Importanța acizilor grași Omega-3

Acizii grași Omega-3 sunt deosebit de benefici în timpul sarcinii, deoarece stabilizează bătăile inimii, combat depresia și susțin memoria. Pe parcursul ultimului trimestru de sarcină, corpul mamei începe să dispună de o cantitate din ce în ce mai mică de acizi grași Omega-3 – în special DHA și EPA – deoarece fătul folosește rezerva de acizi a mamei pentru dezvoltarea creierului, dar și pentru o bună capacitate a creierului la venirea pe lume, pentru o mai bună coordonare fizică și, se vorbește chiar despre abilități sociale îmbunătățite mai târziu în viață. Tot acizii grași Omega-3 sunt responsabili pentru reducerea riscului depresiei postpartum.

Iată de ce este atât de important ca femeia însărcinată să consume cel puțin două porții de pește cu cantitate cât mai mică de mercur pe săptămână. Dacă aveți îngrijorări în privința celor mai indicate specii de pește, dacă nu reușiți să vă aprovizionați cu pește de bună calitate sau dacă nu suportați în perioada sarcinii mirosul sau gustul peștelui, atunci suplimentele alimentare de acizi grași Omega-3 reprezintă cea mai potrivită alternativă.

Complex de vitamine și iod

Peștele este bogat în vitamina A, vitamina D și iod, care îndeplinesc funcții specifice în organismul femeii însărcinate. Vitamina A este foarte importantă pentru o bună stare generală de sănătate, în timp ce vitamina D asigură absorbția eficientă a calciului în organism. La rândul său, iodul ajută la echilibrarea hormonilor pentru a crea niveluri bune de energie și pentru a reglementa metabolismul. Lipsa iodului poate duce la oboseală, letargie, depresie și mărirea tiroidei.

Care sunt cele mai bune specii de pește în perioada sarcinii?

Speciile diferite de pește conțin cantități diferite de nutrienți importanți, dar și niveluri variate de mercuri. Cheia pentru o dietă sănătoasă constă într-un consum echilibrat de pește gras și pește slab. Peștii grași, așa cum sunt somonul, heringul și macroul, sunt surse bune de acizi grași Omega-3 și vitamina D. Peștii mai slabi, cum ar fi codul, conțin mai mult iod. Doar o porție de cod poate acoperi necesarul zilnic de acizi grași Omega-3.

Femeile însărcinate și copiii de vârstă mică pot consuma doar pește cu un conținut scăzut de mercur, în timp ce peștii cu un nivel mai mare de mercur trebuie evitați cu desăvârșire. Peștii cu conținut ridicat de mercur care trebuie evitați sunt peștii de adâncime sau peștii de pradă, inclusiv rechinul și peștele-spadă. Femeile însărcinate ar trebui să evite, de asemenea, consumul de pește crud, inclusiv sushi și carpaccio, din cauza riscului de intoxicație alimentară, precum și consumul de pește afumat refrigerat, din cauza riscului de listerie.


Cu un Like vezi tot ce publicăm:

Ai ceva de adăugat?...

*