Suplimente cu Omega 3

 

Acizii grași esențiali fac parte din categoria grăsimilor polinesaturate (PUFAs) și sunt considerați a fi nutrienți esențiali, absolut necesari supraviețuirii organismului. Însă organismul uman nu-i poate produce iar aceștia trebuie furnizați prin intermediul alimentelor și/sau suplimentelor alimentare. Există de fapt 11 tipuri diferite de acizi grași Omega 3. Dar cei mai importanți sunt în număr de trei: Acidul alfa-linolenic (ALA), Acidul eicosapentaenoic (EPA) și Acidul docosahexaenoic (DHA).    

Corpul nostru poate transforma acidul alfa-linoleic (ALA) în acizi esențiali EPA și DHA, dar acest proces este puțin eficient, iar odată cu înaintarea în vârstă, eficiența acestuia scade și mai mult. De aceea, este necesar să consumăm alimente bogate în acizi grași esențiali Omega 3 și, eventual, suplimente alimentare cu Omega 3.

 Alimentele bogate în acizi grași esențiali EPA și DHA sunt: sardinele, macroul, heringul, somonul sălbatic, tonul, păstrăvul, creveții, scoicile. Alimente bogate în acizi grași esențiali ALA sunt: uleiul de in, uleiul de măsline, uleiul de rapiță, uleiul de soia.   

Deși peștele este o sursă excelentă de acizi Omega 3 (Asociaţia Americană a Inimii recomandă consumul de peşte, ȋn special peşte gras, de cel puţin două ori pe săptămână), trebuie să acordăm o atenție sporită calității peștelui consumat. Acesta nu poate fi purificat iar din cauza poluării, riscul de contaminare cu mercur este crescut, putând cauza probleme neurologice. De asemenea, ținând cont că prin prelucrare termică peștele pierde o mare parte din conținutul de Omega 3, devine evidentă recomandarea specialiștilor privind creșterea aportului de Omega 3 cu ajutorul suplimentelor alimentare pure, de calitate premium, de la brand-uri de încredere.  

Rolul acizilor grași Omega 3

Acizii grași Omega 3 au capacitatea de a influența și controla în mod natural o mare varietate de procese vitale printre care reacția inflamatorie a organismului, reglarea temperaturii corpului, menținerea sănătății ochilor, buna funcționare a sistemului nervos, susținând menținerea echilibrului emoțional, recâștigarea stării de ‪optimism, ferindu-ne de depresie, îmbunătățind memoria și capacitatea de ‪concentrare.

Mai mult decât atât, acizii grași Omega 3 scad colesterolul, îmbunătățesc activitatea cardiovasculară și implicit circulația sângelui astfel încât oxigenul și nutrienții ajung mai ușor la nivelul pielii, îmbunătățind aspectului tenului și reducând ‪ridurile.

Un aport zilnic adecvat de Omega 3 poate ajuta la reducerea reacțiilor alergice, a riscului de boli autoimune și chiar psihice, a bolilor de tip reumatoid și a bolilor cronice. Studiile arată că acizii grași Omega 3 pot crește nivelul de calciu din organism și îmbunătățesc rezistența osoasă. Se crede că persoanele care nu asimilează suficienți acizi grași esențiali au o densitate osoasă mai scăzută decât cei cu nivelurile normale ale acestor acizi grași.

Acizii graşi Omega 3 sunt indispensabili şi pentru buna funcţionare a sistemului imunitar – ei fac parte din categoria aşa numitelor imunonutriente, utilizate în stimularea apetitului pacienţilor denutriţi şi în perioadele post-operatorii, pentru accelerarea vindecării ţesuturilor şi creşterea capacităţii organismului de a combate infecţiile.

Ample cercetări sugerează faptul că acizii Omega 3 dețin un rol important și în alte domenii ale patologiei, cum ar fi reducerea riscului de dezvoltare a anumitor tipuri de tumori maligne, tulburări neurologice sau complicații legate de diabetul zaharat și sindromul metabolic. De asemenea, anumite studii au constatat asocierea acestora cu evoluția favorabilă a sarcinii, integritatea sistemului osos la vârstnici, acuitate vizuală bună și dezvoltare cognitivă adecvată în perioada infantilă. Potrivit studiilor, consumul unei porții de pește gras (bogat în Omega 3), cel puțin o dată pe săptămână, reduce riscul apariției maladiei Alzheimer.

Bolile cardiovasculare pot fi prevenite printr-o dietă săracă în grăsimi saturate și bogată în grăsimi mononesaturate si polinesaturate. Studiile arată că EPA și DHA (acidul eicosapentaenoic și acidul docosahexaenoic) acizi grași Omega 3 care se găsesc în uleiul de pește, ajută la scăderea bolilor de inimă, dar și a colesterolului și tensiunii arteriale. Uleiul de pește scade riscul de deces, infarct miocardic, accident vascular cerebral și influențează pozitiv ritmurile anormale ale inimii la persoanele care au avut parte de un atac de cord. Uleiul de pește ajută la prevenirea aterosclerozei prin încetinirea depunerii de plăci de aterom în vasele de sânge, care pot bloca arterele, reducând astfel și riscul atacurilor cerebrale.

Acizii Omega 3 sunt importanți pentru sănătatea noastră încă din perioada prenatală, în perioada extrem de solicitantă a sarcinii, când femeile au nevoi crescute de acizi grași Omega 3, atât pentru sănătatea proprie, cât și a copilului, dar și după sarcină, în perioada alăptatului, când bebelușii pot beneficia de efectele acizilor grași Omega 3. În ultimul trimestru de sarcină se definitivează formarea creierului copilului, a retinei și a sistemului nervos, pe baza rezervelor de Omega 3 ale mamei. Dacă aceste rezerve sunt sărace, pot apărea carențe în dezvoltarea copilului. Copiii născuți din mame care au avut un aport mare de acizi grași Omega 3 se pare că sunt mai inteligenți (IQ mai mare) și toate capacitățile cognitive sunt mai dezvoltate în comparație cu copiii născuți și alăptați de mame cu un aport scăzut de Omega 3 în alimentație.   

Semnele deficienți de acizi grași Omega 3  

Cele mai recente studii arată că deficitul de Omega 3 stă la baza multor probleme de sănătate, atât la adulți cât și la copii. Consecințele deficitului de Omega 3 asupra sănătății creierului sunt profunde și se manifestă pe tot parcursul vieții. Deficiențele cauzează probleme grave încă din timpul sarcinii și pot duce la naștere prematură, potențiale complicații neurologice, atât pentru copil cât și pentru mamă.   

Un nivel scăzut de acizi grași Omega 3 poate cauza schimbări în aspectul pielii. Pielea uscată, iritată, cu pete decolorate sau care te mănâncă poate indica lipsa acizilor grași esențiali. În unele cazuri, pielea de pe degete, din zona amprentelor, crapă și se usucă. Dacă observați că părul este uscat și cade ori unghiile cresc foarte încet, probabil ar trebui să luați suplimente cu Omega 3.

Statisticile medicale recente arată că peste 90% din populație nu beneficiază de un aport suficient de acizi grași esențiali Omega 3 în dieta zilnică. Simptomele deficienței în acești nutrienți sunt deseori confundate cu manifestările clinice ale altor carențe nutritive sau afecțiuni. Dintre acestea, oboseala, durerile musculare, lipsa rezistenței fizice, colesterolul mărit, constipația, uscarea pielii, problemele cardiace, răceala, depresia sau circulația sanguină ce predispune la varicelă sunt cele mai des întâlnite simptome ale deficienței de acizi grași Omega 3.  

Cum alegem cel mai bun supliment de Omega 3

Oferta de suplimente alimentare cu Omega 3 este foarte variată în prezent. Forma lichidă ulei de ficat de cod este recomandată datorită cantității mari de acizi grași Omega 3 naturali, în stare pură, cu o concentrație de EPA și DHA mult mai mare decât cea regăsita în capsule. Pentru a avea garanția calității, este recomandat:

  • Asigurați-vă că materia prima (peștele din care provine uleiul) este de calitate. Locul de proveniență al peștelui este important, întrucât nivelul de toxine și de impurități din apele din care este pescuit influențează calitatea produsului final. Este de preferat ca peștele să provină din ape reci, nordice (cele mai curate ape reci de pe glob).
  • Verificați nivelul vitaminelor D, A, E; pe lângă acizii grași esențiali de tip Omega 3, uleiul de ficat de cod conține și vitamina D (de preferință, alegeți variante cu 400 de UI, doza profilactică recomandată de ghidurile de specialitate), vitamina A și vitamina E.
  • Alegeți o variantă de ulei de ficat de cod cu gust plăcut; cu siguranță că mamele sau bunicile își aduc aminte de lingura de untură de pește neplăcută din copilărie. Uleiul de ficat de cod de calitate rezolvă și problema gustului: dacă produsul este pur, produs la cele mai înalte standarde, textura uleiului este fină, iar gustul este plăcut.

Precauții în utilizarea Omega 3 

Acizii graşi Omega 3 ar trebui să fie utilizați cu prudenţă de către persoanele care iau medicamente anticoagulante. National Institute of Health avertizează că în cazul administrării de doze mari de Omega 3 simultan cu anticoagulante (medicamente pentru subțierea sângelui) există pericolul de a crește riscul de sângerare sau în cazuri mai rare, apariția în urină a sângelui. De fapt, persoanele care consumă mai mult de trei grame de acizi graşi Omega 3 pe zi (echivalentul a trei porţii de peşte pe zi) pot avea un risc crescut de accident vascular cerebral hemoragic, o afecţiune cu potenţial fatal în care o arteră din creier se rupe.

Dacă aveţi diabet zaharat de tip 2 nu luați decât suplimentele de ulei de peşte recomandate de medic! Persoanele cu diabet zaharat au o capacitate scăzută de a converti acidul alpha-linolenic (ALA) la acid eicosapentaenoic (EPA) şi acidul docosahexaenoic (DHA) în forme mai uşor de procesat de către organism.

În jurnalul medical American Heart Association este prezentat faptul că suplimentele pe bază de ulei de pește cu conținut de acizi grași Omega 3 pot provoca reacții adverse precum greață, disconfort intestinal, reflux de acid, diaree, arsuri la nivelul stomacului, balonare și dureri abdominale. Este recomandat să se administreze Omega 3 în timpul meselor, pentru a reduce efectele secundare ale acestuia. 

Cu starea noastră de sănătatea nu este de glumit, iar procesul de refacere are implicații mult mai serioase decât procesul de prevenire. Din acest motiv, consultați un medic pentru a stabilit dacă este necesară administrarea unui supliment alimentar de Omega 3 și, dacă răspunsul este afirmativ, respectați doza indicată. Dacă simțiți totuși că ceva nu este în regulă, semnalați imediat doctorului manifestările pe care le simțiți. 

 


Cu un Like vezi tot ce publicăm:

Ai ceva de adăugat?...

*